En förklaring på jämförelsen

Jag tänkte att det kanske behövdes en förklaring på min jämförelse i det föregående inlägget:

Att tro på Gud och att vara kristen är som att jämföra att gilla veteranbilar och att vara raggare.


Du måste inte vara raggare bara för att du tycker om veteranbilar. Många påstår sig vara raggare bara just på den grunden att de tycker om dessa vackra gamla amerikanska bilar. Men dom kanske inte alls lyssnar på rätt musik, kan sina bilar, har rätt stil och så vidare. Ändå kallar de sig för raggare. En raggare lever för hela sin kultur, inte bara bilen.

På samma sätt är det med Gud. Att du tror på Gud innebär inte automatiskt att du är kristen. Du tror på Gud, du tror att han finns. Men att vara kristen är så mycket mer. Du lever för honom, med honom. Han är ljuset i ditt liv och du strävar efter att vara så lik honom som möjligt i tanke, ord och handling.

Jag skulle kunna driva det här vidare, komma ut på en massa sidospår och dela med mig av flera jämförelser och liknelser. Men nu är det dags att sova i väntan på en ny dag. Godnatt vänner!

Ps. Lägger förmodligen gärna till din blogg här, du som kommenterade på förra inlägget. Kommentaren var tyvärr anonym så ja, skriv igen! :) Ds.


Kommentarer
Postat av: Simone

Illusionen om Gud är en intressant bok att läsa, kristen som okristen

2010-01-19 @ 14:39:57
Postat av: m a l i n

hiss och diss i min blogg!!

säg vad du tycker;)

2010-01-19 @ 15:35:42
URL: http://fanjagdrunkna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kristendom är att se upp på någon som inte finns. Inse det ni hjärntvätade varelser. Tycker synd om er

2010-01-23 @ 00:34:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Prenumerera på
mittsannajag?
bloglovin