Vad lägger du fokus på?

Hmm... Det här med bloggande har jag nog glömt bort vad det är. Tror jag. Eller så har jag haft sommarlov ifrån det kanske? Vi får se. För jag tänker inte bara skriva för skrivandets skull. Jag vill ha något att säga. Just idag kände jag att jag skulle skriva en snutt. Jag vet inte varför riktigt, men ibland kommer det bara till mig när jag sitter här och knapprar på tangenterna.

En sak som jag har tänkt mycket på under den senaste tiden är att vi (människor över lag alltså) behöver träna på att se det vi har och uppskatta det. Det verkar istället enklare att klaga på det som inte är bra. Ofta klagar man också på det som inte är bra i det som faktiskt är bra. Man ser liksom till att hitta fel och brister i det mesta. Vissa kallar det för pessimism, men det behöver det inte alls vara. Jag tror att det är så här:

Om man hela tiden ser allt det som är dåligt, tråkigt, jobbigt, allmänt o-bra och lyfter fram det så blir livet i det stora hela väldigt jobbigt och svart. Ett problem leder ofta till flera nya problem på så sätt att det antingen uppstår nya problem eller att man lär sig se och hitta problem ungefär på det sätt som man efter ett tag i skogen hittar massor av svamp med hjälp av sina svamp-ögon. Man hittar problem med sina problem-ögon. Det ger liksom ringar på vattnet. Det smittar.

Om man istället väljer att verkligen fokusera på det som är bra i livet och lyfta fram det, så får man istället en mer glädjefylld och ljus vardag. Det är samma sak här: väljer man att fokusera på och leta efter de fina sakerna i livet så smittar det av sig och man ser allt fler positiva saker. Det blir ringar på vattnet om man tänker så här också. Det handlar kort sagt om vad man väljer att lägga sitt fokus och sin kraft på.

Nu säger jag inte att man ska strunta i det som känns jobbigt och svårt, för då kommer man till slut inte att må bra i alla fall. Men det är en bra idé att försöka lösa det som känns dåligt, istället för att gå omkring och lyfta fram det "bara för att". Det är viktigt att inte fastna i det mörka. Under tiden tror jag att det är bra att försöka se det som är bra och njuta av samt glädjas över det.

Se glädjen som en skogsbrand - det börjar med en liten gnista, men sprider sig med tiden. Och ju mer plats den får, desto mer kommer den att ta.

Ja, det kom är jag satte mig här och knapprade på tangenterna. Om det så bara var till nytta för en enda person så är jag nöjd.

Prenumerera på
mittsannajag?
bloglovin