Hjulen på bussen snurrar runt

Hej på er!

Det händer en hel del saker nu och jag spenderar inte mycket tid alls vid datorn. Finns mycket att fixa med och allt mindre tid kvar.

Den här veckan har varit skum. Jag har legat en dag före HELA tiden. Så igår va det fredag och det skulle bli jätteskönt med helg, men så va det fredag idag igen..! Jobbigt.

Men jag tänkte såhär hörrni, eftersom jag inte kommer hinna skriva något nu under helgen heller, att jag startar upp en frågestund här på bloggen. Sen under nästa vecka svarar jag på era frågor efter bästa förmåga.


Så ställ era frågor genom att kommentera det här inlägget. Ha en underbar helg så hörs vi! :)


Härliga helg

Tänk att helgerna ska gå så himla fort hela tiden! Jaja, det klart. Helgen är ju färre dagar än arbetsveckan, så det är ju inte konstigt egentligen att den känns så kort.

Har haft det ritkigt trevligt i alla fall. Efter jobben i fredags så promenerade jag och Teodor hem till farmor & farfar där vi var bjudna på middag. Blev finmiddag och sen kollade vi på Dirty Dancing, väldigt trevlig kväll.

I lördags satt jag ute i solen och läste en superbra bok (Lär mig kärlekens väg av Joyce Meyer), bara ett kapitel kvar nu. Sen åkte jag, älsklingen och hans bror Tim hem till deras föräldrar och spenderade ytterligare ett par timmar ute i solen. Årets första fika ute, check! På kvällen kom min barndomsvän Sandra över med sin lille Theo. Fem veckor gammal sötnos med hur mycket humör som helst, underbart :) Efter hennes besök drog vi på ungdomsmöte och det va också najs.

När persiennerna åkte upp igår fick jag en chock; det haglade! Men bortsett från det katastrofala vädret var det en bra dag med gudstjänst, fika och spel hos Melins och buggkurs.

Idag skiner ju tack och lov solen igen, så jag har börjat med lite vårstädning. Dammsugit, skurat golv, diskat undan efter helgen och nu ska jag sätta igång att rensa lite i klädkammaren innan jag ska iväg på ett två timmar långt arbetspass. Haha, lååångpass verkligen.

Tror det blir att gå lite tidigare till jobbet så jag hinner ta en promenad innan. Det skulle tydligen bli värre imorgon igen, så passa på att njuta av vädret idag!


Ägna tid åt din vän

För dom som missade andakten jag höll i fredags efter cafét, som inledning på SevenElevens miniläger (tema: kristen i vardagen), tänkte jag skriva den här:

För att skapa och utveckla en relation med någon, krävs det att man spenderar tid med den man önskar lära känna. Men det räcker inte enbart med att spendera tid tillsammans, man måste också prata med varandra.

Om båda pratar samtidigt kommer ni varken höra eller förstå varandra ordentligt. Ni måste prata en i taget, medan den andra lyssnar. Du kanske är den som börjar prata och berätta om dig själv; vem du är, vad du känner och vad du vill. När du har pratat färdigt är det din tur att lyssna på din vän.

I början av er relation kan det vara svårt att förstå varandra. Men ju mer ni umgås, desto lättare kommer du förstå vad din vän vill säga dig. Du kommer ockå uppleva att du lättare når fram till din vän. Ju starkare er vänskap blir, desto mer kommer du att vilja umgås och prata med din vän.

På samma sätt är det med din relation till Gud. Känner du honom bra eller är han någon som du helt enkelt inte förstår dig på? Om du bara tar dig tid att lära känna honom bättre, lovar jag att du också kommer förstå honom lättare.

Ett bra tips är att läsa. Det finns många olika böcker om Gud, vissa bättre än andra. Det är som när du försöker lära känna den där vännen jag pratade om; visst kan du väl fråga andra människor om hur din vän är. Men du kommer att få många olika svar, beroende på hur just deras relation till din vän är. Vissa svar kommer att vara närmare sanningen, men vissa kommer också att vara längre ifrån.

På samma sätt är det med alla olika böcker om Gud; en del ger inte en sann bild av honom. Detta är för att de som skrivit inte själva känner honom ordentligt. Den bok som bäst beskriver Gud är Bibeln, eftersom Bibeln är Guds ord.

Gud finns alltid där för dig, vilket han talar om när du läser hans ord. I Jesaja 41:10 står det: "Frukta inte, ty jag är med dig, se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud. Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand."

Och du får inte bara dela dina bekymmer med honom, för i 1 Petrusbrevet 5:7 står det: "Kasta alla era bekymmer på honom, ty han har omsorg om er."

Precis som en bästa vän bryr sig om dig och alltid finns där, gör Gud det med. Låt Gud få bli din bästa vän och dela allt med honom.


Nyklippt donna

Sitter och planerar andakt, väldigt spännande eftersom jag aldrig gjort något sånt här förut. Men det ska nog gå bra :)

Va iväg och klippte mig imorse, otroligt skönt att bli av med alla kluvna hårtoppar. Pappa kom och hämtade mig så följde med hem till honom och Ingela på fika. Sen blev det solskenspromenad hem med pappa och hunden, mysigt.

Ikväll blir det till att jobba på cafét, ska iväg om en timme så dags att fixa mat nu. Ha en underbar helg!


En långhelg väntar nu

Tänkte bara börja med att svara på två anonyma kommentarer.

Till "Anonym" nr ett, om "Bibeln är mat": Snälla nån, det där var ju bara så *gör pruttljud med munnen typ*. Jag visste sedan innan att du tycker att jag är hjärntvättad och nu vet jag också att du anser att man bör riva sönder Bibeln. Som sagt, du får tycka som du vill. Jag ska be för dig min vän ;)

Till Anonym nr två, om "En tuff brud": Jag har inte påstått att Anonym är en brud. "Jag är en tuff brud med mycket skinn på näsan" skrev jag. Det är jag som är bruden. Anonym får vara vad den vill och tycka vad den vill.


Så. Här sitter jag; precis hemkommen från jobbet och med vetskapen om att jag fick en ledig dag imorgon, härligt! Det passar perfekt eftersom jag ska hålla andakt imorgon kväll och ännu inte har den blekaste aning om vad sjutton jag ska säga. Men jag vet att det kommer lösa sig.

Ska äntligen klippa mig imorgon med! 15 månader sen sist så man kan ju säga att det börjar bli dags. Men blir nog till att klippa så lite som möjligt tror jag, tycker om mitt långa hår. Nej, nu ska jag börja med mat så att det är någorlunda klart när min älskling kommer från jobbet. Tror det får bli ärtsoppa och våfflor idag. Ha det bäst, vi hörs!


Bibeln är mat

Vad jag egentligen skulle skriva om var en sån där jämförelse. Det var ett tag sen jag funderade i just dom banorna, men vi kom in på det igår på Alphan när vi pratade om Bibeln. Vi pratade om vad det är för något, vilka hemligheter som finns i den, den röda tråden, vilka olika sätt som finns att tolka Bibeln på och om man behöver läsa den.

Och det var just på det där med att läsa Bibeln som jämförelsen kom in i bilden.



Bibeln är mat. Ja, man kan faktiskt jämföra den med mat på flera sätt.

Vi äter varje dag, flera gånger om dagen. Om man inte äter på ett tag känner man sig hungrig och man vill äta igen. Men efter en för lång tid av hunger blir man illamående, man blir avståndstagande till mat. Detta leder till att man blir på dåligt humör, man blir tjurig och elak mot sin omgivning. Till slut känner man sig inte ens hungrig och så småningom svälter man och dör - om man inte bestämmer sig för att äta igen. Men det kan ta emot i början, man kanske mår illa de första tuggorna, kanske till och med att de första måltiderna är jobbiga beroende på hur länge man varit utan mat. Men har man väl börjat äta vill man ha mer och mer, energin kommer tillbaka, och när man kommit in i rutinen igen med att äta regelbundet så mår man bättre och får en bättre balans.

På samma sätt är det med Bibeln; har man inte läst den på ett tag (eller kanske aldrig läst den) så tar det emot att börja. Den kanske känns svår att förstå sig på, man känner inget sug att sätta igång helt enkelt. Även om man bestämmer sig för att börja läsa, så kan det till en början kännas konstigt. De första sidorna, de första gångerna eller kanske till och med de första månaderna kan kännas svåra beroende på hur din tidigare relation till Gud och Bibeln ser ut. Men har man kommit över den där första tröskeln, tagit den första tuggan, så kommer det att gå allt lättare och du kommer att vilja läsa mer och mer och i takt med det så kommer du också att förstå mer och mer. Du lär ju känna Gud, ni utvecklar en relation.

Man måste äta, vi får ny kraft av mat och maten är livsviktig. På samma sätt behöver vi läsa Bibeln; för att få ny kraft att orka med livet. Och för att Guds ord och kärlek, som Bibeln är fylld med, är livsviktigt.


Alpha

På torsdagskvällar går jag på Alpha-kurs. Alpha är en grundkurs i kristen tro, man får undervisning i och diskuterar om vad den kristna tron handlar om. Det pratas om vem Jesus är, varför han dog på korset, om man behöver läsa Bibeln, om Gud kan hela, lidande, kärlek, under, om det finns en plan för varje människa... Kursen är intressant för mig som kristen, men jag antar att den är ännu mer spännande för en som inte är det.

Själva upplägget på kvällarna är väldigt bra. Vi börjar kvällen med att äta middag tillsammans, underbart god mat har det varit varje gång, sedan lyssnar vi till Lasse som håller ett föredrag om kvällens ämne. Efter det tar vi fika och sätter oss i smågrupper för att diskutera vad vi hört. Det väcks mycket nya tankar och tankebanor efter varje tillfälle vill jag säga!

Nu blev det sådär igen, att jag halkar över på något helt annat än det jag tänkte skriva om från början.. Men jag fick en känsla av att många som läser det här inte har en aning om vad Alpha är för något, därför passade jag på att presentera det lite kort. Ska koka mig ett par koppar kaffe och lyssna på lite musik, så återkommer jag snart med det jag egentligen skulle skriva ;)

Tack för förbön

Det är måndagskväll, helgen är förbi och första arbetsdagen på den nya veckan är avklarad. Helgen var riktigt härlig! I fredags efter jobbet åkte jag in till stan för middag och fika med Jennylee & Julia, det va några månader sen vi träffades alla tre samtidigt så det va underbart. Blir alltid så mycket skratt när vi umgås, ont i magen är ett faktum. Efter ett par timmar bar det av hem till tvsoffan och myskväll med Teodor.

På lördagen tog vi med oss katten och åkte på fika hos morfar & Inga, mamma & Per kom dit med hunden också. Sen åkte vi vidare hem till Teodors föräldrar och bror på middag och filmer. Blev Min brors flickvän och Crocodile Dundee II. Katten hade att göra hela kvällen med att kaxa upp sig mot husets katter; Armani & Max. Stackars Manne ville leka, men Bailey bara fräste..

Igår va det som bekant söndag, något som för mig innebär gudstjänst på förmiddagen. Najs vill jag säga! I sex veckor har jag lidit av halsont (det hängde kvar efter körtelfebern) och det har gjort mig alltmer frustrerad och min ilska började också gå ut över andra människor. En skärande värk i halsen som Apotekets halstabletter inte bet på mer än just den tid jag hade dom i munnen. Kul när man bara får ta tre per dag!

Mot slutet på gudstjänsten igår bestämde jag mig i alla fall för att gå fram till korset för att få förbön. Wow, vilken underbar stund med bön! Jag blev varm i hela bröstet, det kändes som en eld eller något liknande i hjärtat. Idag har jag inte haft ont i halsen på hela dagen, första gången på sex långa veckor. Jag är övertygad om att Gud hör bön och vill hjälpa oss. Hans kärlek är så otroligt stor, han älskar oss mer än vi någonsin kan förstå. Halleluja!

Tack Jesus för att jag äntligen blivit befriad från det onda i min hals! Jag älskar dig ♥


Prenumerera på
mittsannajag?
bloglovin