Då återstår 112 timmar

"Vi har alla 168 i veckan. Inte tusen kanske. Men vi har 168 timmar i veckan, allihop. Kanske vi sover 56 timmar i veckan möjligtvis. Då återstår 112 timmar i veckan för oss alla. Tänk att det är märkligt. Spelar ingen roll om man är jätteliten eller om man är jättestor, om man är jättegammal eller ung. Vi har alla det." - Lasse Levén

Ganska häftigt om man tänker efter, det är bra många timmar. Hur kommer det sig då att man så ofta hör orden "jag har inte tid"?

Nu strömmar det säkert upp tankar i ditt huvud i stil med "men jag jobbar ju", "jag går ju i skolan", "jag har ju träningar". Okej. Säg att du jobbar/går i skolan åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan och att du har två träningspass på vardera en timme per vecka. Då har du ändå 70 timmar kvar. Hur spenderar du dom?

Du tittar på tv. Du måste ju följa dom där fem-tio olika serierna som alla andra kollar på, så att du hänger med och kan vara precis som alla andra. Du sitter vid datorn. Du följer 50 eller kanske 100 bloggar som du måste läsa varje dag, trots att det alltid står samma gamla saker. Du hänger på facebook som du uppdaterar var tionde minut, bara för att inte missa något som händer någon av dina 500 vänner. Du spelar Farmville och Caféworld och skapar dig ett virtuellt liv istället för att leva ditt eget.


Tänk så härligt om Facebook såg ut såhär lite oftare när man loggar in. Och så skönt att bara kunna ignorera alla onödiga förfrågningar och förslag som kommer upp där till höger. Farmville har jag sedan några månader tillbaka lagt ner, det slog mig att jag använde på tok för mycket tid till något som inte har någon mening. Facebooks upprepade förslag om att jag ska dela med mig av nyheter till Teodor Widell eller upplysningen att vi "inte haft någon kontakt på länge" kan jag också bortse ifrån. Jag föredrar att dela med mig av nyheter och umgås med min älskling i det verkliga livet istället för att göra det via datorn.

Nej hörrni mina vänner och läsare, tänk igenom vad som verkligen är viktigt här i livet och lägg ner er tid på det.


Kommentarer
Postat av: Julia

Bra skrivet!

2010-02-08 @ 17:43:06
URL: http://juules.blogg.se/
Postat av: Sandrah

Du har så rätt..! Tog verkligen åt mig av det du skrev. Jag tycker själv att jag har alldeles för lite tid att umgås med min kille, men egentligen är det ju bara en fråga om prioriteringar..

2010-02-09 @ 12:51:45
Postat av: Sanna

--> Sandrah



Härligt att kunna nå fram till folk med det man skriver :) Du har alldeles rätt! Prioriterar man bort allt det som inte är av värde (eller lägger det långt ner på "listan") så kan man ju istället ägna sin tid åt det som verkligen betyder något.

2010-02-10 @ 13:03:06
URL: http://mittsannajag.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Prenumerera på
mittsannajag?
bloglovin