Slutet närmar sig

Jag gillar nyhetsmorgon till en kopp kaffe efter frukosten. I onsdags va Göran Persson där (vilket förvånade mig, eftersom jag trodde han va lite utdöd) tillsammans med en norsk tantalora och pratade om Utöya. I onsdags va det nämligen prick 100 dagar sedan massor av barn och ungdomar sköts ihjäl där. Vad Göran Persson säger när han sitter där, förvånar mig:

"Vi lever i en tid då hatet har blivit vardag."
"Jag är rädd för att det här inte är det sista vi har sett."


Men jag vet att han har rätt. Jag är bara förvånad över att just han sa det. Och att han sa det på det sättet. "Vi lever i en tid då hatet har blivit vardag." Kolla bara. I Matteusevangeliets 24:e kapitel frågar lärjungarna Jesus:

"Vad blir tecknet på din återkomst och den här tidsålderns slut?"

Då svarar Jesus såhär (ett långt svar, men läs gärna om du orkar för jag tror att du också blir förvånad över hur väl det stämmer in på vår värld idag):

"Se till att ingen bedrar er. Ty många skall komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall leda många vilse. Ni kommer att höra stridslarm och rykten om krig. Se då till att inte bli skrämda. Ty detta måste hända, men därmed har slutet ännu inte kommit. Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra. Men allt detta är bara början på födslovåndorna." ... "Och då skall många komma på fall, och de skall förråda varandra och hata varandra. Många falska profeter skall träda fram och bedra många. Och eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta. Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst. Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd till alla folk, och sedan skall slutet komma."

Jesu återkomst närmar sig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Prenumerera på
mittsannajag?
bloglovin