Kan Gud vara ond?

Dagens bibelord här bredvid (som för ett tag sedan, av någon konstig anledning hamnade längst ner på bloggen, i alla fall på min dator...) tycker jag är bra att lyfta fram. Som troende på Jesus händer det titt som tätt att folk ifrågasätter varför "min" Gud låter så mycket ont pågå i världen. För ett antal år sedan tyckte jag att frågan var väldigt jobbig och svår att besvara, men nu ska jag med det här bibelordet som utgångspunkt göra ett försök att förklara det här.

Bibelordet kommer ifrån Klagovisornas 3:e kapitel, vers 33.

"Att plåga och pina människor
är inte vad han vill."

(Nu kommer jag att prata ur mitt eget perspektiv som troende på Gud. Du som inte tror, kommer säkert tycka att jag bara snackar skit. Eller låter det kanske logiskt?)

Gud vill inte plåga eller pina oss människor, för han är kärlek. "Men om Gud är god, hur kommer det sig då att det finns så mycket ondska i vår värld?" För det första så skapade Gud oss med något som kallas för fri vilja. Vi kan själv välja hur vi vill behandla andra, hur vi vill bete oss, ja till och med om vi vill följa Jesus eller inte. Eftersom vi själva kan och får välja hur vi ska bete oss, så kan vi självklart välja att bete oss antingen bra eller dåligt. Väljer man då att bete sig dåligt så kan man ju t.ex. skjuta folk, mobba, kriga, stjäla, våldta o.s.v. Listan kan göras lång.

"Okej", tänker du kanske nu, "men om Gud då är så god så kunde han väl ha sett till att folk inte beter sig såhär?" Ja, visst kunde han det! Han hade kunnat skapa oss med en icke fri vilja, till att slaviskt följa varje vink från Gud. Men då hade vi säkerligen sett på Honom som en diktator och varit skrämda till att följa Honom. Det är väl bättre att kunna följa Gud av egen fri vilja, för att man vill det från djupet av sitt hjärta? Fri vilja åt folket alltså.

För det andra. Eftersom att jag tror på Gud som god så tror jag också på Satan som ond. Satan vet att vi har fri vilja och han gör självklart allt han kan för att det onda ska få fäste i människor världen över. Liksom Gud erbjuder dem som väljer att leva med Honom ett evigt liv i himlen, lockar också Satan med erbjudanden om guld och gröna skogar. Det kan vara allt ifrån rikedom eller makt till berömmelse och överflöd. Men det är ingenting som består efter döden.

Satan gör allt han kan för att det onda ska få fäste i människor. Även i oss som tror. Därför är det viktigt att leva nära Gud, för att kunna skilja på vad som är gott och vad som är lockelser från Satan. Att kunna skilja rätt från fel.

Den gyllne regeln är bra att leva efter, den står i Matteusevangeliet 7:12.

"Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem."

Kommentarer
Postat av: Granne-Sofia

Så, nu har jag ätit lunch och filosoferat med mig själv, så nu ska vi se om vi inte kan få till en kommentar! ;)



(Allt detta enligt mig då! Jag vill göra ett tillägg i ditt resonemang "bara")



Gud är kärlek och han älskar oss så förbenat mycket att han inte vill tvinga någon att följa honom, utan han gav oss det fria valet, så vi själva kan välja och "slipper" se honom som en diktator.



Han älskar oss så mycket att han offrade sin ende son för våran skull.. Skulle någon som var ond göra detta? Han skulle ju skita i om hela mänskligheten hamnade i fördärvet och hamnade utanför den himmelska gemenskapen.



Det finns en historia som jag fick höra som konfirmand om hur några människor kommer upp till pärleporten och möter där Jesus som välkomnar dem med öppna armar varpå djävulen dyker upp och lockar människorna med saker som de inte får i himmelen. Jesus står och ser på hur människorna väljer frivilligt ett liv med djävulen.. Åh jag ska försöka hitta den historian igen.. Jag kommer nämligen inte ihåg slutet! Men jag har för mig att Jesus står och gråter eftersom han vill att alla ska välja honom.

2011-12-13 @ 14:05:50
URL: http://www.sofia.stensby.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Prenumerera på
mittsannajag?
bloglovin